LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. V Liptove sa letná turistická sezóna natiahla až do uplynulého víkendu. Podnikatelia zo všetkých oblastí služieb hodnotia sezónu ako mimoriadne úspešnú a veria, že tento trend rastu bude pokračovať aj naďalej.
„Napriek tomu, že ešte nedržíme v rukách oficiálne štatistiky návštevnosti, môžeme povedať, že región zažil výbornú letnú sezónu. Potvrdil, že patrí k destináciám s najkomplexnejšou ponukou služieb na Slovensku.
Návštevnosti pomohlo aj počasie
Dovolenkári našli v Liptove nádhernú prírodu, oddych pod slnečníkom, morskú vodu, hory, jaskyne, turistiku, cyklistické terény, adrenalín, atraktívne podujatia, dobré jedlo, ale aj zábavu pre deti či históriu,“ povedala Katarína Šarafínová z Oblastnej organizácie cestovného ruchu REGIÓN LIPTOV.
Hitom ponuky mesta bolo aj Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, ktoré bolo v tomto roku po rekonštrukcii opätovne sprístupnené a stalo sa zároveň najmodernejším interaktívnym múzeom na Slovensku.
Pozitívne výsledky v návštevnosti regiónu ovplyvnili podľa Michala Beňa, obchodného riaditeľa pre horské strediská, akvapark a zábavný park, nielen bezpečnostná situácia vo svetových dovolenkových destináciách, ale v konečnom dôsledku aj počasie.
Nový projekt pritiahol rodiny s deťmi
„Začiatok leta bol výrazne teplý, v polovici júla sa situácia s počasím otočila a na horách bolo chladnejšie. Koniec augusta priniesol opäť tropické teploty, ktoré pomohli návštevnosti. Počas chladnejších letných dní, ktorých bolo tento rok v lete viac ako tých tropických, si volili návštevníci výlety lanovkami do horských stredísk a počas tropických dní navštevovali zas viac akvaparky,“ vysvetli M. Beňo.
Dôležitá bola podľa K. Šarafínovej aj pestrosť a komplexnosť ponuky. Napríklad, Liptovský Mikuláš oslávil v tomto roku 730 rokov od prvej písomnej zmienky a v rámci osláv sa uskutočnilo viacero zaujímavých podujatí.
Rovnako pomohol projekt Poklady na Liptove, prilákal medziročne až o 20 percent viac rodín s deťmi a Liptáci bezplatne poistili na horách až o 20-tisíc viac turistov.
Ponosovali sa na ceny aj služby
Napriek úspešnej sezóne nie všetci návštevníci boli s pobytom v Liptove spokojní.
Jiří Chlapík s rodinou z českého Uherského Hradište povedal, že niektoré služby sa im v Liptove zdali predražené a mali nízku úroveň.
„Kúpalisko v Liptovskom Jáne neponúkalo nič špeciálne, skôr mi to pripomínalo retro návrat do osemdesiatych rokov minulého storočia. Rovnako nás sklamala ZOO neďaleko akvaparku. Bola to síce zaujímavá atrakcia, ale množstvo ľudí a rady doslova pri každom zvieratku nás znechutili,“ povedal hosť z Čiech.
Romana Kaplanová z Nitry prišla do Liptova s manželom a dvomi malými deťmi.
„Tento rázovitý slovenský región ma trošku sklamal. Veľmi sa nám síce páčilo v Kvačianskej či Prosieckej doline a spokojní sme boli aj v pribylinskom skanzene. Sklamali nás ale ceny a prístup v niektorých reštauráciách. Slabá bola aj vybavenosť pláží pri Liptovskej Mare, najviac nás nahneval neporiadok, najmä odpad pri priehrade po rybároch,“ opísala svoje zážitky turistka zo Slovenska.
Silvia Brandmeier z nemeckého Ansbachu zase povedala, že ju aj jej manžela Slovensko, ale najmä Liptov príjemne prekvapili.
Kvalita aj cena musia ísť ruka v ruke
„Nebola to len príroda, ale boli sme spokojní aj s ubytovaním, službami v reštauráciách a príjemne nás svojou vybavenosťou prekvapilo aj horské stredisko v Jasnej,“ povedali manželia z Bavorska.
Slavomír, ktorý prevádzkuje reštauráciu Koliba Likava v Likavke povedal, že sú vďační za každého zákazníka, ale hostia si musia uvedomiť, že ak chcú jesť dobré jedlo z kvalitných surovín, jeho cena bude vyššia. „Kvalita a cena musia ísť ruka v ruke. Nejde len o to, aby boli reštaurácie, penzióny alebo kúpaliská nové a vybudované z kvalitných materiálov. Veľmi dôležitý je aj prístup a ústretovosť personálu. Ak dokážete byť usmievavý a ochotný pomôcť v každej situácii, práve to hostia najviac ocenia. Pokiaľ to prevádzkovateľ nedokáže zabezpečiť, prichádza tvrdá kritika zo stany hostí, úbytok klientely a strata dobrého mena,“ vysvetli prevádzkar.