LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Takmer dva roky využívajú Mikulášania mestský cyklochodník spájajúci mestskú časť Okoličné s Palúdzkou prechádzajúc popri Váhu po Nábreží. Využívajú ho cyklisti, korčuliari aj peší.
Radnica získala ďalšie peniaze na predĺženie chodníka smerom do Ondrašovej. Výhodou cyklochodníka je, že ide mimo frekventovaných ciest, cyklisti nemusia dávať pozor na autá.
Pre peších aj cyklistov
Mestský cyklochodník narastie o ďalších 1,4 kilometra. Nadviaže naň pri hoteli Jánošík, pokračovať bude po korune hrádze rieky Váh, koniec úseku bude na juhovýchodnom nároží areálu čistiarne odpadových vôd Liptovskej vodárenskej spoločnosti. Slúžiť bude aj chodcom, ktorých od cyklistov oddelí čiara.
„Približne 100 metrov od začiatku úseku cyklopešieho chodníka vľavo je navrhnuté odpočívadlo pre cyklistov s architektonickou a funkčnou vybavenosťou,“ spresnil Ján Sokolský z liptovskomikulášskeho mestského úradu.
Rozdiel pôjde z mestského
Radnici sa na predĺženie cyklochodníka podarilo získať dotáciu vo výške 387-tisíc eur. Rozpočet stavby je podľa projektovej dokumentácie 381-tisíc eur. Cena sa ešte upraví vo verejnej súťaži. Rozdiel medzi dotáciou a vysúťaženou sumou zaplatí mesto z vlastných peňazí.
„Po ukončení verejného obstarávania na zhotoviteľa diela by stavebné práce mohli začať v druhom štvrťroku 2017,“ spresnil Sokolský.
Sily spojili s Poliakmi
Mikulášsky cyklochodník je súčasťou veľkého medzinárodného projektu. Slováci a Poliaci z území okolo Tatier spojili sily a výsledkom má byť veľký cyklochodník spájajúci mestá a obce okolo Tatier.
V rokoch 2014 a 2015 vzniklo v rámci prvej etapy projektu približne 100 kilometrov cyklotrás, v druhej časti pribudne ďalších 60 kilometrov vrátane 1,4 kilometra v Liptovskom Mikuláši. Poliaci budú pokračovať z Nového Targu smerom na východ cez Szaflary, Łapsze Niżne až k hraničnému priechodu Kacwin Veľká Franková.
„Na slovenskej strane budú partneri pokračovať vo výstavbe cyklistických trás od Ždiaru v smere na Tatranskú Kotlinu a Spišskú Belú, ďalej do Kežmarku,“ vysvetlil Sokolský.
Na Slovensku vzniknú ďalšie úseky v Liptovskom Mikuláši, Trstenej a úsek medzi Hniezdnym a Starou Ľubovňou. „To znamená, že partneri doplnia a napoja jednotlivé úseky Cesty okolo Tatier, vybudované v predchádzajúcom období,“ doplnil.
Starší projekt je neaktuálny
V minulosti samospráva hovorila, že v rámci rekonštrukcie Revolučnej ulice je možné predĺžiť cyklochodník popri hlavnej ceste. Táto alternatíva je podľa Jána Sokolského z kancelárie primátora mesta v súčasnosti už neaktuálna.
„Proti je mnoho argumentov. Projektová dokumentácia z roku 2007 je neaktuálna, pretože medzičasom boli na ceste a v jej okolí realizované rôzne stavby, ktoré výstavbu chodníka prakticky znemožnili. Okrem iných je to okružná križovatka, oporný múr hotela Jánošík či autoumyváreň,“ vysvetlil J. Sokolský.
Dodal, že celý úsek je zároveň veľmi zložitý z hľadiska majetkovoprávneho usporiadania.
„S výstavbou cyklochodníka by bolo potrebné Revolučnú ulicu aj odkanalizovať, čo by stavbu výrazne predražilo,“ uzavrel.