DEMÄNOVSKÁ DOLINA. Lyžiari, ktorí to nestihli ráno, sa už neskôr autom do strediska nedostali. Uplynulý víkend ich zastavovali policajti na záchytnom parkovisku pri Pavčinej Lehote a k vlekom ich vozili autobusy.
Nedostatok parkovacích miest a najmä uzučká a kľukatá prístupová cesta sú slabinami lyžiarskeho strediska. Pomohla by širšia cesta, komplikuje ju vysoký stupeň ochrany v Demänovskej doline, blízkosť vzácnych jaskýň a vodného zdroja pre mesto.
V kríze nasadia autobusy
Lyžiarske stredisko v Jasnej sa rozrastá, skvalitňuje služby, láka turistov, pre ktorých pribúdajú hotely či apartmány. Cez prázdniny je doprava v doline mimoriadne napätá. Nestíha cesta, ani parkoviská.
Najsilnejším hráčom v doline je spoločnosť TMR, ktorá prevádzkuje lyžiarske stredisko a niekoľko hotelov. Najvypätejšia situácia na severnej strane Chopku bola počas vlaňajšieho Svetového pohára v alpskom lyžovaní žien.
„Odvtedy máme skúsenosti s riešením komplikovanej dopravnej situácie,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Zuzana Fabiánová.
Postavia ďalšie parkoviská
Vysvetlila, že v závislosti od očakávanej návštevnosti zabezpečujú kyvalovú dopravu. Spolupracujú pri tom s obcou Demänovská Dolina.
„Kyvadlová doprava premáva od záchytného parkoviska Pavčina Lehota Outlet. S regulovaním dopravnej situácie nám pomáha aj polícia,“ doplnila.
Lyžiari môžu zaparkovať na 1750 parkovacích miestach na južnej aj severnej strane Chopku. Severná, teda mikulášska strana má k dispozícii ešte záchytné parkovisko, na ktoré sa zmestí 650 áut. Problém nastáva, keď je áut viac.
Spoločnosť odhaduje, že denne príde do doliny 1000, najviac 2500 osobných áut.
„Vzhľadom na požiadavky posilnenia parkovacích kapacít v stredisku Jasná Nízke Tatry plánujeme v horizonte piatich rokov doplniť približne 380 nových parkovacích miest,“ dodala Fabiánová.
Chceli stavať železnicu
Majú byť súčasťou projektu výstavby centra lyžiarskeho strediska v oblasti Bielej Púte.
Niektoré európske lyžiarske strediská začínajú raziť trend zákazu používania spaľovacích motorov, alebo ich aspoň obmedzujú. Výhodou napríklad alpských alebo pyrenejských stredísk, ktoré dbajú na ekológiu, je prístup železnicou alebo lanovkou.
Aj do Jasnej mala lyžiarov voziť železnička. Plánov bolo niekoľko, posledný predstavili pred desiatimi rokmi. Na výstavbu 12-kilometrovej železničnej trate s náročným technickým riešením chceli získať eurofondy. Plán padol a Jasná je odkázaná iba na automobilovú dopravu.