LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Z posledného celoštátneho sčítania dopravy vyplynuli pre mesto katastrofálne čísla. Dokazuje to aj situácia na hlavnej ceste pretínajúcej mesto, ktorá je v čase rannej a popoludňajšej dopravnej špičky preplnená autami.
Západnú a východnú časť mesta spája jediná cesta, štátna osemnástka. V úseku od bývalej Hypernovy po most v Okoličnom prejde denne 18-tisíc áut, medzi Hypernovou a Stopshopom je to približne o ďalších tisíc viac.
Najkritickejšia je východná časť mesta
Sčítací komisári sledovali aj dopravu v Ružomberku, ktorý je neslávne známy prehustenou dopravou na hlavnom ťahu, pretože ním prechádzajú hlavné cesty medzi východom a západom a súčasne severom a juhom.
Práve spojený úsek dvoch medzinárodných ciest je najvyťaženejší, medzi križovatkou pri SCP Mondi a križovatkou na Dolný Kubín napočítali denne 25-tisíc áut. Ak sa ale pozrieme na zvyšok hlavnej cesty od kubínskej križovatky smerom na Martin, napočítali na nej denne 17 500 áut. Je to porovnateľný počet áut, ktoré prechádzajú centrom Liptovského Mikuláša.
Ružomberok nemá diaľnicu, ktorá by mesto odľahčila od tranzitnej dopravy, Mikuláš diaľnicu má a prechádza ním toľko isto áut, koľko v meste bez diaľnice.
Do Mikulášamieria turisti na autách
Dôvodov dopravného zaťaženia mesta je podľa Gabriela Lengyela, vedúceho odboru životného prostredia a dopravy na liptovskomikulášskom mestskom úrade, viac.
„Mesto Liptovský Mikuláš ako centrum Liptova a centrum turistického ruchu medzinárodného významu je cieľové miesto aj časti tranzitnej dopravy, ktorá prechádza Ružomberkom. Navyše, do mesta vedie aj cesta číslo II/584, ktorá dopravne spája Poľsko s mestom a prakticky všetci turisti prichádzajú do mesta touto komunikáciou,“ vysvetlil Lengyel.
Intenzita dopravy na ceste z Poľska, teda z Liptovského Trnovca do mesta, bola v roku 2015 až 11 128 vozidiel za 24 hodín. „Tieto vozidlá prechádzajú centrom mesta,“ spresnil Lengyel.
Najprv železnica, potom obchvaty
Slabinou mikulášskej dopravy v centre je chýbajúci obchvat. Vodiči nemajú inú možnosť, ako prejsť po jedinej ceste. Bočnými cestami si môžu pomôcť iba čiastočne, beztak sa jazde po hlavnom mestskom ťahu nevyhnú. Riešenie kritickej dopravnej situácie je navrhnuté v Územnom gerenereli dopravy a taktiež v Územnom pláne mesta Liptovský Mikuláš.
„Počíta sa v nich s výstavbou takzvaného severného a južného obchvatu mesta. Severný obchvat má viesť po telese terajšej železničnej trate po jej preložení a južný obchvat je uvažovaný ako preložka štátnej cesty I/18,“ povedala hovorkyňa mesta Liptovský Mikuláš Viktória Čapčíková.
Výstavba oboch ciest priamo nadväzuje na preložku železničnej trate na južný okraj mesta. Uvoľní sa tým koridor na severnej strane mesta a vytvorí sa predpoklad na výstavbu južného obchvatu, jeho čiastočná výstavba je aj súčasťou projektu preloženia železnice.
„Práve z týchto dôvodov je investícia Železníc Slovenskej republiky do preloženia železničnej trate pre mesto taká potrebná a existenčne významná,“ zdôraznila Čapčíková.