PRIBYLINA. Najnavštevovanejší slovenský skanzen patrí pod Liptovské múzeum v Ružomberku, ktoré spravuje Žilinský samosprávny kraj.
V rámci slovensko-poľskej spolupráce sa im podarilo získať viac ako 360-tisíc eur na spojazdnenie úzkorozchodnej lesnej železničky.
V priestoroch Múzea liptovskej dediny sa nachádza statická expozícia Považskej lesnej železničky.
V depe môžu návštevníci obdivovať to, čo sa z pôvodného vozového parku podarilo zachrániť, preniesť a zachovať po zrušení lesnej železničky v lesoch okolo Čierneho Váhu. V expozícii je aj 800 metrov dlhý traťový úsek.
Originálny oceľový most
Dlhoročným snom múzejníkov je obnova železničnej trate, hoci na novom mieste. Na finančne náročný projekt sa im podarilo získať peniaze iba teraz.
Z eurofondov budú môcť železničnú trať predĺžiť tak, aby po nej mohli návštevníkov voziť v pôvodných vozňoch.
„Lesná železnička ponúkne úplne nový zážitok prepájajúci obe tieto expozície. Počítame tiež s úpravou dvoch nástupíšť a počas cesty, ktorá bude pripomínať skutočnú lesnú železnicu, prejdú cestujúci po originálnom oceľovom moste,“ informovala Miroslava Ševčíková-Šumská, riaditeľka odboru kultúry Žilinského samosprávneho kraja.
Na budúci rok
Dĺžka trate bude približne jeden kilometer, počas ktorého vlak zastaví na dvoch zastávkach, priamo v priestore dediny v skanzene a v depe.
„Cesta povedie od depa, kde sa nachádza expozícia Považskej lesnej železnice a končiť bude zastávkou v dedine po pravej strane ranogotického kostola. Železnička tak prepojí obe unikátne expozície Múzea liptovskej dediny. Oceľový most bude viesť ponad potok nachádzajúci sa v areáli,“ opísala Lenka Záteková, hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja.
„Termín začatia prác budeme vedieť špecifikovať až po ukončení verejného obstarávania, s budovaním by sme však chceli začať ešte toto leto, aby mohla železnička pre návštevníkov premávať už v budúcej turistickej sezóne,“ spresnila.
Druhá najdlhšia
Považská lesná železnička pôvodne jazdila v nízkotatranských dolinách, spájala Liptovskú Tepličku s Čiernym Váhom a Liptovským Hrádkom.
Slúžila najmä na prevoz dreva, ale aj lesných robotníkov a ich rodín. Zaujímavosťou je, že spolu s odbočkami bola hlavná trať dlhá 109 kilometrov a po lesnej úvraťovej železnici vo Vychylovke je druhou najdlhšou na Slovensku.
Vlakovú dopravu postupne nahrádzala automobilová, drevo zvážali nákladné autá a železnička sa prestala oplácať. Zrušili ju v roku 1972.
Koľajnice rozobrali ľudia z okolitých dedín a len vďaka zanietencom sa podarilo zachrániť aspoň časť vozového parku lesnej železničky. Exponáty sa do roku 2002 nachádzali v starom depe v Liptovskom Hrádku, potom ich presťahovali do pribylinského skanzenu.
V zadnej časti sa od roku 2004 nachádza statická expozícia Považskej lesnej železničky.
Múzeum každoročne v máji organizuje Mašinparádu, obľúbené rodinné podujatie, kedy z vozárne vytiahnu všetky vozne. Čoskoro nebude Mašinparáda len o obzeraní historických vozňov.