LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Mikulášan Ondrej Cibák stál pri zrode vodáckeho športu nielen v Liptove, ale aj na Slovensku. Vyrastal vo Vrbici so štyrmi súrodencami v dome pri Váhu, takže k vode mal doslova blízko.
So staršími bratmi a kamarátmi sa často plavili po rieke na rôznych svojpomocne vyrobených lodiach. Prvý drevený kajak vyrobil Ondrejovi najstarší brat Juraj. Vtedy boli liptovskí vodáci ešte doslova v plienkach.
Na pretekoch zlomil veslo a vyhral
Na sútoku riek Belej a Váhu pri Liptovskom Hrádku sa v roku 1949 prvýkrát stretli na kurze nadšenci a priekopníci vodáckeho športu z celého Slovenska. Neskôr sa na sútoku konali prvé preteky s prekážkami. Vodáci ich pomenovali Tatranský slalom. Víťazom prvého ročníka bol Ondrej Cibák.
“Keď sa otec plavil na drevenom kajaku, naši vodáci boli ešte v plienkach.
„
„Bolo to kuriózne víťazstvo. Počas pretekov sa totiž otcovi zlomilo veslo. Vystúpil teda z lode na breh, požičal si iné a preteky víťazne dokončil," spomína na otca jeho syn Ivan Cibák. Vodácke preteky začali nadšenci organizovať každoročne. Prvých tridsať rokov sa jazdilo na Belej alebo Váhu. Potom preteky presťahovali do areálu vodného slalomu v Liptovskom Mikuláši. V súčasnosti majú za sebou už šesťdesiatdvaročnú históriu.
Na začiatku založil Lokomotívu
Cibákova aktívna športová kariéra nebola dlhá. Ukončil ju prakticky v roku 1953 na majstrovstvách sveta, kde bol nielen ako pretekár, ale aj ako tréner. Na majstrovstvách skončil dvanásty. Liptovskí vodáci jazdili v začiatkoch pod rôznymi športovými klubmi. Prevládali v nich však iné športy, hlavne hokej a futbal.
V roku 1959 prišiel Ondrej Cibák s nápadom založiť športový klub len pre vodný slalom. Najprv ho volali Lokomotíva, v súčasnosti je to Kanoe Tatra Klub (KTK).Hlavnou úlohou nového klubu bolo, aby sa mikulášsky vodný šport rozvíjal a presadil medzi ostatnými. Neskôr si vodáci pozháňali peniaze na lodenicu. Pri Váhu ju svojpomocne stavali št yri roky. Budova po niekoľkých rekonštrukciách slúži dodnes ako zázemie súčasnému Kanoe Tatra klubu.
Vodné úspechy pomohli rozvoju
Vodnoslalomárske úspechy v Československu pomohli rozvoju vodného slalomu a šport začal byť uznávaný. Myšlienka postaviť kanál prírodného charakteru sa v mysli Ondreja Cibáka zrodila na prelome 60. a 70. rokov. V tomto čase vznikla aj prvá štúdia. Jedným z hlavných dôvodov výstavby kanála nebolo len vytvorenie lepších podmienok pre vodákov, ale aj to, aby sa šport prostredníctvom umelého kanálu vybudovaného v meste dostal bližšie k divákom.
Aby mohol Cibák projekt realizovať, potreboval na začiatok doviesť tisícky metrov kubických zemného materiálu. V tom čase budovali vodné dielo Liptovská Mara, Vysokú vojenskú školu či obchodný dom Prior. Búrala sa stará Vrbica a na jej mieste vyrastalo panelové sídlisko Nábrežie. Ondrej Cibák vytušil možnosti, ktoré budovanie veľkých stavieb prináša, a pustil sa do realizácie svojho sna.
Brigádovali vodáci aj nadšenci
Budovanie areálu si vyžiadalo tisícky brigádnických hodín nielen samotných vodákov a ich rodín, ale aj dobrovoľníkov a nadšencov vodného športu. Peniaze na realizáciu sa podarilo Cibákovi získať z vládneho výboru pre cestovný ruch a vtedajšieho Československého zväzu telesnej výchovy.
S výstavbou začali v roku 1973 v akcii Z. Výnimočný projekt podporoval aj vtedajší mikulášsky starosta Jaroslav Žuffa. Onrejovi Cibákovi sa sen naplnil v roku 1978, keď mikulášsky areál vodného slalomu slávnostne otvorili. V tom období to bol druhý umelý vodný areál na svete.
Kanál nie len je betónové koryto
S novým kanálom začala aj nová éra, ktorá výrazne ovplyvnil históriu vodáckeho športu na Slovensku.
Konštrukčne je ojedinelou stavbou svojho druhu na svete, pretože má charakter riečneho kanála so šikmými brehmi. Nie je len betónovým korytom, v ktorom pulzuje voda, aký bol v Mníchove či na pekinskej olympiáde. Mikulášsky kanál je priamo napájaný vodou z Váhu.
Verne imituje dravú horskú rieku s mohutnými balvanmi a skalami na dne, s prudkými vírmi, kaskádami, vlnami či neveľkými vodnými zátočinami. Je ideálnym miestom na celoročné tréningy vodákov.
Kanál zaujal ľudí z celého sveta. Ondrej Cibák už ako uznávaný expert navrhol aj slalomovú trať pre olympijské hry v Barcelone 1992. Na jej základe postavili slalomovú trať v Ču-nove.
Bez vodného areálu by neboli víťazi
Ondrej Cibák má veľkú zásluhu na tom, že v Liptovskom Mikuláši vyrástlo veľa vodáckov, olympionikov. K vodnému slalomu viedol aj svojich synov a vnukov. Tí sú dnes jeho pokračovateľmi.
„Môj otec bol nadčasový človek a nepoznal prekážky. Môžem s určitosťou povedať, že bez Areálu vodného slalomu by neboli ani olympijskí víťazi," dodal na záver Ivan Cibák, prezident Slovenského zväzu kanoistiky na divokej vode a tajomník Kanoe Tatra Klubu.