facebook

Prekládku železnice odložili na neurčito

Železnice Slovenskej republiky ako investor modernizácie trate odkladajú prekládku úseku medzi Palúdzou a Liptovským Hrádkom.

Železnica sa v Liptovskomikulášskom okrese prekladať nateraz nebude. Kedy k nej dôjde, je otázne. Tak skoro k prekládke nedôjde. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. S prekládkou železnice mali železničiari začať už v prvej polovici tohto roka. Problémy s riešením prístupovej cesty projekt skomplikovali, vyčlenené peniaze sa už nestihnú použiť v tomto programovacom období v Liptovskom Mikuláši a presúvajú ich inde.

Donedávna sa uvádzal začiatok prác v prvej polovici tohto roka. O veľkú investíciu vo výške 600 miliónov eur Liptov ale zrejme príde. Železnice zaradili projekt prekládky trate vrátane novej stanice a prístupovej cesty do rezervných projektov.

Nová stanica potrebuje novú cestu

Trať mala viesť popri diaľnici s tým, že mesto Liptovský Mikuláš má mať novú železničnú stanicu na druhej strane Váhu medzi vodnoslalomárskym areálom a Hlbokým. V súčasnosti prepája mesto s druhou stranou Váhu most z Vrlíkovej ulice. Kapacita cesty by ako hlavná spojnica medzi centrom mesta a novou železničnou stanicou v žiadnom prípade nestačila. Preloženie stanice bez poriadnej cesty by mimoriadne skomplikovalo dopravu v husto obývanej časti Nábrežia.

Projektanti preto hľadali iné riešenie. Navrhli nový most, ktorý by bol predĺžením Belopotockého ulice na druhú stranu Váhu a zároveň je to naj-kratšia cesta z mesta k preloženej stanici. V územnom pláne sa s týmto riešením počíta od 80. rokov minulého storočia.

To sa nepáčilo skupine aktivistov, ktorí spísali proti takémuto riešeniu petíciu. Ich petícia a spochybnenie prístupovej cesty k novej stanici cez Belopotockého ulicu sa dostali na pôdu Výboru Európskeho parlamentu pre petície. Tá začala projekt prešetrovať a vyžiadala jeho opätovné posúdenie, čo je jedným z dôvodov výrazného oddialenia samotnej realizácie.

Nové posúdenie vplyvov na životné prostredie

Prekládku trate preradili z prioritných projektov medzi záložné.

„Projekt modernizácie železničnej trate v úseku Paludza – Liptovský Hrádok, súčasťou ktorej je aj premiestnenie železnice a stanice v Liptovskom Mikuláši, je zaradený do zásobníka projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ vysvetlilo v stanovisku ministerstvo dopravy.

Rezervné projekty zrealizujú vtedy, ak sa ministerstvu podarí získať dodatočné financie alebo sa upustí od niektorého z prioritných projektov.

„Projektová príprava tohto úseku je vo finálnej fáze, ale projekt je potrebné ešte opätovne posúdiť z hľadiska vplyvov na životné prostredie a tiež z hľadiska oprávnenosti vyvolaných investícii v meste Liptovský Mikuláš, či priamo súvisia s výstavbou železnice.“

Mesto musí obhájiť spojnicu so železnicou

Ministerstvo dopravy s mestom a železnicami ako investorom rokuje o riešení dopravného napojenia obyvateľov a firiem na budúcu preloženú železničnú trať.

„V otázke novej cesty, ktorú mesto požaduje v súvislosti s plánovaným umiestnením železničnej a tiež autobusovej stanice z mesta, dospeli obe strany i k takému variantu, ktorý zohľadňuje pripomienky obyvateľov,“ spresnilo ministerstvo dopravy.

Mesto musí preukázať opodstatnenosť vyvolaných investícií, teda novej cesty. Tie predstavovali takmer pätinu celkových nákladov na modernizáciu úseku od Paludze po Liptovský Hrádok.

„Keďže ide o projekt, ktorý je plánovaný na financovanie z európskych fondov, ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán ho bude musieť obhájiť pred Európskou komisiou, a to vrátane preukázania efektívneho a hospodárneho vynakladania investícií,“ dodali z ministerstva dopravy.

Nestihli dať do poriadku pozemky

Presun medzi rezervné projekty potvrdila aj Martina Pavlíková, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je investorom stavby. Konkretizovala viacero dôvodov.

„V súčasnosti nie je možné získať stavebné povolenie z dôvodov neukončených procesov majetkovoprávneho usporiadania, čo je podmienka k zabezpečeniu inžinierskej činnosť. Tento proces je časovo veľmi náročný a zdĺhavý, a preto stav majetkovoprávneho usporiadania nie je ešte dokončený,“ povedala Pavlíková.

Ďalším faktorom je požiadavka Európskej únie na zabezpečenie nového procesu EIA posudzovanie vplyvov na životné prostredie úseku.

„Na proces bude mať jednoznačne vplyv aj postoj a stanoviská mesta, dotknutých organizácií, a teda aj aktivistov, ktorí v meste rozbehli viaceré akcie. Zabezpečenie tohto procesu má teda logický dosah na termíny realizácie modernizácie,“ doplnila.

Železničiari získali pre stavby modernizácie železničnej infraštruktúry balík peňazí, ktorý musia použiť do určitého obdobia.

Investovať ich v Liptovskom Mikuláši už nestihnú, a tak ich presunuli na iné projekty.

Mesto prišlo o historickú investíciu

Radnica si od projektu sľubovala zlepšenie dopravnej situácie v meste, označili ju za historickú investíciu, ktorá posunie mesto výrazne dopredu. Primátor otvorene hovorí o znepokojení nad tým, že sa projekt odsunul.

„Odklad spôsobí, že sa mesto bude ďalšie roky dusiť jednou dopravnou tepnou,“ povedal primátor Ján Blcháč.

Keby sa realizovala prekládka, mala popri nej vzniknúť úplne nová cesta z Demänovej k novej stanici, ďalej k mostu cez Váh v Okoličnom a napojí sa na súčasnú hlavnú cestu pri Stošiciach. Jej podstatný úsek má byť súčasťou projektu preložky železnice vrátane stanice, ktorá potrebuje napojenie na cestnú sieť.

Primátor ďalej informoval, že okrem toho, že sa aktivisti obrátili na Európsku komisiu, projekt s potrebnou infraštruktúrou spochybnili vlani aj pred Národným kontrolným úradom.

„Mali sme niekoľko rokovaní s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky a žiadali o urýchlenie procesov posúdenia vplyvov na životné prostredie. V rámci nového posúdenia sa mohli uskutočniť zmeny, ktoré by boli vhodné pre mesto, a verím že aj aktivistov,“ dodal primátor. Navrhli novú cestu, spojnicu mesta so železničnou stanicou, ktorá by sa napojila na novú cestu na Priemyselnej ulici. Aj tento most je zakreslený v územnom pláne. „Obávam sa, že ak sa prekládka s cestou neurobia, tak v ďalších desaťročiach k tomu nedôjde. Mesto a región tým výrazne utrpia,“ uzavrel Blcháč.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Po chlapca prišli do vlaku policajti 750
  2. Novú tržnicu vytvoria z lodných kontajnerov 518
  3. V meste založili prvé kino, banku aj likérku, Mikuláš volali židovské Atény 309
  4. Vydarený projekt Podbrezín nikdy úplne nedokončili 299
  5. Kasárne sa môžu zmeniť na stredisko rekreácie 186
  6. Štvorgólový zápis zostane M. Latiakovi dlho v pamäti 163
  7. Hrádocké volejbalistky sú na víťaznej vlne 126
  8. O parkovaní budú ľudia debatovať s poslancami 75
  9. V centre mesta pribudnú ďalšie parkovacie plochy 72
  10. Horskí záchranári varujú pred veľkým lavínovým nebezpečenstvom 48

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Po chlapca prišli do vlaku policajti

Matka vypravila syna na výlet. Zmýlila si pri tom dni.

Novú tržnicu vytvoria z lodných kontajnerov

Mikulášanom tržnica chýba. Nová by mohla fungovať od konca apríla, jarnú sezónu by záhradkári ešte mali stihnúť.

V meste založili prvé kino, banku aj likérku, Mikuláš volali židovské Atény

Prvé židovské rodiny v centre Liptova sa usadili v 20. rokoch 18. storočia. Prišli z Moravy, kde platilo nariadenie, že oženiť sa mohol iba prvorodený židovský syn.

Vydarený projekt Podbrezín nikdy úplne nedokončili

Na Podbrezinách žije približne jedna tretina Mikulášanov. Najväčšie sídlisko v Liptove začali budovať pred takmer štyridsiatimi rokmi. Pôvodne veľmi vydarený projekt ale nikdy kompletne nedokončili. Napriek tomu to mnohým jeho obyvateľom veľmi neprekáža, na brehoch Smrečianky sa im žije dobre.

Kasárne sa môžu zmeniť na stredisko rekreácie

Kasárne a poľné letisko Mokraď pri Jamníku stále patria ministerstvu obrany. Areál, kde kedysi vládol čulý ruch, zostáva prázdny a nebyť aspoň strážnej služby na vrátnici, pripomínal by mesto duchov.

Blízke regióny

Obrazom: Takto sa v Bystrici oslavoval zisk titulu

Od poobedia a ešte aj po zatmení. Oslavy prvenstva boli priam nekonečné

Vrakovisko už idú riešiť

Divná skládka s asi dvesto vrakmi áut, ktorú má na svojom pozemku jeden Kláštorčan, nedá niektorým miestnym spávať. Rozosielajú anonymy, ale oficiálne úradom nikto nič nenahlásil.

Polícia pátrala po chlapcovi, ktorého matka poslala na výlet o deň skôr

Železniční policajti chlapca našli vo vlaku po vyše pol hodine.

Zomrel popredný slovenský chirurg profesor Peter Kothaj

Za výrazný prínos pre slovenskú medicínu získal v roku 2011 Cenu primátora mesta Banská Bystrica, nominovaný bol aj na prestížne ocenenie Krištáľové krídlo na jeho 15. ročníku.

Padali hlavy. Návrh na odvolanie Gromu a Delinčáka poslanci podporili

Očakávaná búrlivá diskusia o návrhu odvolania Patrika Gromu zo spoločnosti Žilina Invest a poslanca Branislava Delinčáka ako člena mestskej rady sa naplnila. Poslanci návrh podporili.

Všetky správy

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Danko nakázal otvárať listy poslancov, tvrdí Matovič. Chcú ho odvolať

Kancelária Národnej rady postupuje v súlade s odporúčaniami ministerstva vnútra.

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Ak prejdú povinné minimálne počty členov, o ktorých hovorí SNS, Igor Matovič hovorí, že sa zariadi tak, aby bol Andrej Danko nešťastný.

Cíger počúva odmietnutia. Spýtajte sa hráčov, či je to plánované, vraví

Na majstrovstvá sveta nepôjde ani Tomáš Surový, čaká sa na vyjadrenie trojice z NHL.

Kam vyraziť