facebook

Prekládku železnice odložili na neurčito

Železnice Slovenskej republiky ako investor modernizácie trate odkladajú prekládku úseku medzi Palúdzou a Liptovským Hrádkom.

Železnica sa v Liptovskomikulášskom okrese prekladať nateraz nebude. Kedy k nej dôjde, je otázne. Tak skoro k prekládke nedôjde. (Zdroj: ĽUBICA KUBIŠOVÁ)

LIPTOV. S prekládkou železnice mali železničiari začať už v prvej polovici tohto roka. Problémy s riešením prístupovej cesty projekt skomplikovali, vyčlenené peniaze sa už nestihnú použiť v tomto programovacom období v Liptovskom Mikuláši a presúvajú ich inde.

Donedávna sa uvádzal začiatok prác v prvej polovici tohto roka. O veľkú investíciu vo výške 600 miliónov eur Liptov ale zrejme príde. Železnice zaradili projekt prekládky trate vrátane novej stanice a prístupovej cesty do rezervných projektov.

Nová stanica potrebuje novú cestu

Trať mala viesť popri diaľnici s tým, že mesto Liptovský Mikuláš má mať novú železničnú stanicu na druhej strane Váhu medzi vodnoslalomárskym areálom a Hlbokým. V súčasnosti prepája mesto s druhou stranou Váhu most z Vrlíkovej ulice. Kapacita cesty by ako hlavná spojnica medzi centrom mesta a novou železničnou stanicou v žiadnom prípade nestačila. Preloženie stanice bez poriadnej cesty by mimoriadne skomplikovalo dopravu v husto obývanej časti Nábrežia.

Projektanti preto hľadali iné riešenie. Navrhli nový most, ktorý by bol predĺžením Belopotockého ulice na druhú stranu Váhu a zároveň je to naj-kratšia cesta z mesta k preloženej stanici. V územnom pláne sa s týmto riešením počíta od 80. rokov minulého storočia.

To sa nepáčilo skupine aktivistov, ktorí spísali proti takémuto riešeniu petíciu. Ich petícia a spochybnenie prístupovej cesty k novej stanici cez Belopotockého ulicu sa dostali na pôdu Výboru Európskeho parlamentu pre petície. Tá začala projekt prešetrovať a vyžiadala jeho opätovné posúdenie, čo je jedným z dôvodov výrazného oddialenia samotnej realizácie.

Nové posúdenie vplyvov na životné prostredie

Prekládku trate preradili z prioritných projektov medzi záložné.

„Projekt modernizácie železničnej trate v úseku Paludza – Liptovský Hrádok, súčasťou ktorej je aj premiestnenie železnice a stanice v Liptovskom Mikuláši, je zaradený do zásobníka projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra,“ vysvetlilo v stanovisku ministerstvo dopravy.

Rezervné projekty zrealizujú vtedy, ak sa ministerstvu podarí získať dodatočné financie alebo sa upustí od niektorého z prioritných projektov.

„Projektová príprava tohto úseku je vo finálnej fáze, ale projekt je potrebné ešte opätovne posúdiť z hľadiska vplyvov na životné prostredie a tiež z hľadiska oprávnenosti vyvolaných investícii v meste Liptovský Mikuláš, či priamo súvisia s výstavbou železnice.“

Mesto musí obhájiť spojnicu so železnicou

Ministerstvo dopravy s mestom a železnicami ako investorom rokuje o riešení dopravného napojenia obyvateľov a firiem na budúcu preloženú železničnú trať.

„V otázke novej cesty, ktorú mesto požaduje v súvislosti s plánovaným umiestnením železničnej a tiež autobusovej stanice z mesta, dospeli obe strany i k takému variantu, ktorý zohľadňuje pripomienky obyvateľov,“ spresnilo ministerstvo dopravy.

Mesto musí preukázať opodstatnenosť vyvolaných investícií, teda novej cesty. Tie predstavovali takmer pätinu celkových nákladov na modernizáciu úseku od Paludze po Liptovský Hrádok.

„Keďže ide o projekt, ktorý je plánovaný na financovanie z európskych fondov, ministerstvo dopravy ako riadiaci orgán ho bude musieť obhájiť pred Európskou komisiou, a to vrátane preukázania efektívneho a hospodárneho vynakladania investícií,“ dodali z ministerstva dopravy.

Nestihli dať do poriadku pozemky

Presun medzi rezervné projekty potvrdila aj Martina Pavlíková, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá je investorom stavby. Konkretizovala viacero dôvodov.

„V súčasnosti nie je možné získať stavebné povolenie z dôvodov neukončených procesov majetkovoprávneho usporiadania, čo je podmienka k zabezpečeniu inžinierskej činnosť. Tento proces je časovo veľmi náročný a zdĺhavý, a preto stav majetkovoprávneho usporiadania nie je ešte dokončený,“ povedala Pavlíková.

Ďalším faktorom je požiadavka Európskej únie na zabezpečenie nového procesu EIA posudzovanie vplyvov na životné prostredie úseku.

„Na proces bude mať jednoznačne vplyv aj postoj a stanoviská mesta, dotknutých organizácií, a teda aj aktivistov, ktorí v meste rozbehli viaceré akcie. Zabezpečenie tohto procesu má teda logický dosah na termíny realizácie modernizácie,“ doplnila.

Železničiari získali pre stavby modernizácie železničnej infraštruktúry balík peňazí, ktorý musia použiť do určitého obdobia.

Investovať ich v Liptovskom Mikuláši už nestihnú, a tak ich presunuli na iné projekty.

Mesto prišlo o historickú investíciu

Radnica si od projektu sľubovala zlepšenie dopravnej situácie v meste, označili ju za historickú investíciu, ktorá posunie mesto výrazne dopredu. Primátor otvorene hovorí o znepokojení nad tým, že sa projekt odsunul.

„Odklad spôsobí, že sa mesto bude ďalšie roky dusiť jednou dopravnou tepnou,“ povedal primátor Ján Blcháč.

Keby sa realizovala prekládka, mala popri nej vzniknúť úplne nová cesta z Demänovej k novej stanici, ďalej k mostu cez Váh v Okoličnom a napojí sa na súčasnú hlavnú cestu pri Stošiciach. Jej podstatný úsek má byť súčasťou projektu preložky železnice vrátane stanice, ktorá potrebuje napojenie na cestnú sieť.

Primátor ďalej informoval, že okrem toho, že sa aktivisti obrátili na Európsku komisiu, projekt s potrebnou infraštruktúrou spochybnili vlani aj pred Národným kontrolným úradom.

„Mali sme niekoľko rokovaní s ministerstvom dopravy a Železnicami Slovenskej republiky a žiadali o urýchlenie procesov posúdenia vplyvov na životné prostredie. V rámci nového posúdenia sa mohli uskutočniť zmeny, ktoré by boli vhodné pre mesto, a verím že aj aktivistov,“ dodal primátor. Navrhli novú cestu, spojnicu mesta so železničnou stanicou, ktorá by sa napojila na novú cestu na Priemyselnej ulici. Aj tento most je zakreslený v územnom pláne. „Obávam sa, že ak sa prekládka s cestou neurobia, tak v ďalších desaťročiach k tomu nedôjde. Mesto a región tým výrazne utrpia,“ uzavrel Blcháč.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. V centre mesta bude labyrint aj piknikový trávnik 709
  2. Diváci môžu súťažiť v hode obojstrannou sekerou 176
  3. Starú hokejovú kôlničku opraví firma z východu 119
  4. Medvedica Ingrid opäť zišla k ľuďom, jej fotografovaním ľudia riskujú 98
  5. Pozoruhodná vila sudcu Vitáliša chátra a už roky márne čaká na investora Video 66
  6. Do klubu príde aj šéf olympijského hnutia 57
  7. Medailová žatva mladých atlétov 39
  8. Cestári opravili aj kritické úseky 36
  9. Škody po povodniach už v doline odstránili 24
  10. V Prahe sa presadili 20

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

V centre mesta bude labyrint aj piknikový trávnik

Práce na rekonštrukcii zastaraného parku na námestí sa už začali. Fontána príde na rad až o rok.

Diváci môžu súťažiť v hode obojstrannou sekerou

Návštevníci 3. ročníka súťaže zručnosti Liptovský drevorubač si budú môcť zmerať sily v hode obojstrannou sekerou.

Starú hokejovú kôlničku opraví firma z východu

Mikulášania dostanú vynovený zimný štadión. Opravovať ho bude firma z Vranova nad Topľou.

Medvedica Ingrid opäť zišla k ľuďom, jej fotografovaním ľudia riskujú

Medvedica známa zo Starého Smokovca stratila plachosť a namiesto pokoja v Tichej doline si opäť vybrala blízkosť ľudí. Fotografujú sa s ňou a dvoma mladými pri Pribyline.

Pozoruhodná vila sudcu Vitáliša chátra a už roky márne čaká na investora

Vitálišova vila v Liptovskom Hrádku bola niekedy pýchou Hradnej ulice. Viac ako desať rokov je zanedbaná a postupne chátra. Dočká sa pozoruhodná stavba konečne rekonštrukcie, alebo ju napokon pokorí zub času?

Blízke regióny

Zbrojné preukazy vydávali za úplatky. Akcia Pytliak ich odhalila

Polícia obvinila sedem ľudí za korupciu v súvislosti s vydávaním zbrojných preukazov.

Žilinským sídliskom Vlčince otriasla tragédia

V sobotu ráno došlo na žilinskom sídlisku Vlčince k veľkej tragédii.

Nešťastie v Malom Čepčíne, dievčinu zachytil vlak

K piatkovej nehode došlo na železničnom priecestí, keď už bola spustená výstražná zvuková a svetelná signalizácia a aj závory.

Lesníci chcú na cestu osadiť rampy, je lesná

Štátne lesy plánujú uzatvoriť cestu medzi Oravskou Lesnou a Zázrivou. Obce sa bránia.

Medzi nákupnými vozíkmi ležal krásny čuvač, najprv behal po rýchlostnej ceste

Ak niekto psíka hľadá, nech kontaktuje mestskú políciu.

Všetky správy

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

Sex s robotom: Môžu robotické napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice. Pýtali sme sa sexuológa, kam smeruje ľudská sexualita.

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

Karhan bez servítky skritizoval systém v Spartaku

Tlačová konferencia po poslednom zápase sezóny medzi Spartakom Trnava a ViOnom Zlaté Moravce sa niesla v znamení emócii. Jarábek skritizoval správanie trnavskej nemocnice, Karhan celé vedenie Spartaka.

Architekt Petrovič: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Kam vyraziť