facebook

Doprava v Tatrách pripomína čiernu dieru

O Tatry sa delia Slováci a Poliaci. Hoci obe strany rozširujú vzájomnú spoluprácu, slabinou je pravidelné cestovné spojenie medzi Liptovom a Zakopaným.

Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami pripomína čiernu dieru.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA)

LIPTOV. Prejsť po vlastných zo Slovenska do Poľska cez tatranské vrcholy a doliny je snom nejedného milovníka turistiky. Na to, aby si ho mohol splniť, musí vyriešiť aj otázku dopravy, teda ako sa vráti späť.

Veľmi rýchlo narazí na nezanedbateľný problém, pretože medzi Liptovským Mikulášom, ktorý je vstupnou bránou do Západných Tatier a Zakopaným, centrom turizmu na poľskej strane Tatier, nenájde vo verejnom cestovnom poriadku žiaden spoj. Nepochodí ani v prípade, ak by sa chcel k severným susedom dostať z Trstenej.

Doprava poľské a slovenské Tatry rozdeľuje

„Na jún sme si s priateľmi objednali týždenný pobyt v peknom penzióniku pri Liptovskom Mikuláši. Tento čas chceme využiť najmä na turistiku. Naplánovali sme si prechod z poľského Zakopaného do jednej z dolín v Západných Tatrách,“ opísal Michal z Trnavy.

Keď začali plánovať trasu podrobne, zistili, že z Liptovského Mikuláša ani Oravy sa do Poľska nedostanú. Jedinou možnosťou je Poprad, odkiaľ v letnej sezóne jazdí súkromná poľská linka.

„Turistické cechy alebo organizácie stále rozprávajú o slovensko-poľskej spolupráci, čerpajú eurofondy ale v praxi sa nestarajú o základ tejto spolupráce, ktorým je vzájomná infraštruktúra. Tatry nie sú slovensko-poľské, ale slovenské a poľské. Ak chcú rozvíjať vzájomný cestovný ruch, mali by sa postarať aj o to, aby sa mali ľudia ako dostať z jednej krajiny do druhej,“ povedal sklamaný turista Michal.

Poliaci sú opäť podnikavejší

Napokon sa im podarilo po dvoch dňoch vypátrať na zahraničných internetových stránkach jediného prepravcu, opäť poľského, ktorý preváža cestujúcich medzi liptovskou a malopoľskou podtatranskou oblasťou. Mikrobus vychádza z Liptovského Mikuláša predpoludním a v Zakopanom končí o dve hodiny. Slovenská prihraničná doprava pod Tatrami ale pripomína čiernu dieru.

„Je to naozaj smutné, najmä keď sa pozriem na spoluprácu medzi Slovenskom a Rakúskom. Z hlavného mesta chodia linky mestskej hromadnej dopravy do prihraničných rakúskych oblastí, takže argument, že vybaviť medzinárodnú kyvadlovú dopravu je náročné, neobstojí,“ uzavrel Michal.

Na zlepšenie infraštruktúry nebola vyhlásená výzva

Zástupcovia organizácií cestovného ruchu, ktorí v regióne čerpajú granty na podporu slovensko-poľskej spolupráce, o nedostatočnom dopravnom spojení vedia, ale tvrdia, že problém nie je na ich strane. Európska únia ani iné riadiace orgány dosiaľ nevyhlásili žiaden program na podporu prihraničnej dopravy. Potvrdila to Miroslava Korčeková, marketingová manažérka Klastra Liptov.

„Je pravda, že v prihraničnom turizme chýba pravidelné dopravné spojenie. Zatiaľ však neboli vyhlásené žiadne výzvy, v ktorých by sme mohli žiadať financie na zlepšenie dopravnej infraštruktúry, ale len výzvy, napríklad, na cezhraničnú spoluprácu, vzájomnú výmenu alebo marketing cestovného ruchu. Ak sa však v budúcnosti takáto možnosť naskytne, určite sa zapojíme,“ povedala Korčeková.

Slovenskí dopravcovia nemajú záujem

Riaditeľka kancelárie Združenia Región Tatry odkazuje turistov, ktorí hľadajú spojenie na poľského prepravcu, ktorý zabezpečuje sezónne spojenie s Popradom a celoročné s Liptovom.

„Riešenie tejto problematiky nespadá do našej kompetencie,“ povedala Jana Majorová Garstková.

So žiadosťou o vysvetlenie sme sa preto obrátili na Žilinský vyšší územný celok. Samosprávne kraje zo zákona zabezpečujú prímestskú pravidelnú dopravu iba na svojom území. Objednávajú, financujú a garantujú zľavy z vlastných zdrojov. „Všetka ostatná doprava bola a je ponechaná zo strany štátu na voľnej možnosti podnikať,“ zdôraznil Peter Kubica, hovorca Žilinského samosprávneho kraja.

Uplatňuje sa trhový mechanizmus

Za chýbajúcou dopravou medzi Liptovom a Zakopaným teda treba hľadať slabý záujem komerčných dopravcov. Ak vyhodnotí konkrétnu oblasť či spojenie ako lukratívne, nič mu nebráni požiadať o jej schválenie.

„Táto oblasť verejnej dopravy je ponechaná čisto na komerčnej báze, uplatňuje sa tu trhový mechanizmus. Ak je záujem o cestovanie, doprava funguje, ak nie, doprava nefunguje,“ vysvetlil Kubica.

Pre nadšencov turistiky, ktorí by chceli prekonať štátnu hranicu vo výškach, zostáva niekoľko riešení. Môžu využiť služby poľského prepravcu, no musia počítať s tým, že túru začnú popoludní. Druhou možnosťou je ochota blízkeho človeka, ktorý by ich do Zakopaného odviezol na aute alebo si zaplatia súkromnú dopravu.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

A. Kiska: Liptov má v sebe veľký potenciál, kľúčový je turizmus

V Liptove je najlepšie lyžiarske stredisko, najväčšia vodná nádrž, ale aj najväčší vodný park. Prezident Slovenskej republiky hovoril dnes v Liptovskom Mikuláš o turizme, ale aj o železnici, nezamestnanosti a extrémizme.

Najviac peňazí investuje mesto do zimného štadióna

Najnákladnejšou investičnou akciou tohto roka je rekonštrukcia zimného štadióna za dva milióny eur. Cesty, chodníky a parkoviská sa tento rok budú opravovať menej.

Na hrebeňoch Tatier fúkal vietor silou orkánu

V Západných a Vysokých Tatrách približne od nadmorskej výšky 1500 metrov nad morom je dnes mierne lavínové nebezpečenstvo, druhý stupeň z päťdielnej medzinárodnej stupnice. V ostatných slovenských pohoriach je len malá hrozba lavínových zosuvov.

Starosta odstúpil, v Prosieku budú voľby

V Prosieku mali turbulentný začiatok roka. Tamojší starosta sa vzdal funkcie a Prosiečanov čakajú nové voľby.

Dobrovoľníci plánujú vybudovať náučný chodník

Partia nadšencov plánuje vybudovať náučný chodník. Viesť bude po trase bývalej lesnej železnice.

Blízke regióny

Tisíce ton ľadu sa valili do dedín v povodí Bielej Oravy

Ľudia sa bezmocne prizerali na upchaté koryto rieky a stúpajúcu vodu. Povodeň nechala na poliach obrovské kryhy.

Fraška na juniorskom hokeji. Žilinčania duel na Liptove nedohrali

Mal to byť bežný extraligový zápas juniorov. No hokejové stretnutie medzi domácim Liptovským Mikulášom a Žilinou aktéri nedohrali.

Ľadové kryhy zovreli Hron, našťastie sa ich podarilo uvoľniť

Na rieke Hron v Brezne zamestnanci Povodia Hrona ako aj technických služieb odstraňovali ľadové kryhy. Najhrubšia z nich mala až 57 centimetrov.

Pátranie po nezvestnej, psychicky chorej Banskobystričanke

Včera v ranných hodinách odišla odišla na neznáme miesto.

Dvojmesačné dievčatko obeťou vážnej dopravnej nehody

Život jej nezachránil ani prevoz vrtuľníkom do Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici.

Všetky správy

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy, a najmä jej vplyvu na Slovensko odpútava pozornosť od toho, čo na nás dopadá dnes a plnou váhou - od úplatkov, kriminality, amnestií.

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch neúmerne stúpli ceny za elektrinu. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Blíži sa voľba šéfa RTVS, Rezník z TASR by bol pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

Kam vyraziť