LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Svoju púť začala mladá, dvadsaťdeväťročná žena, u obvodného lekára, potrebovala výmenný lístok.
Lekár špecialista potom naň napísal diagnózu a poslal ju na oddelenia do nemocnice. „Odporučil mi objednať sa na zákrok,“ povedala.
Predoperačné vyšetrenia začali odberom krvi opäť u obvodné lekára. Z polikliniky ich zaniesla do laboratórií v nemocnici. „Vrátila som sa do práce a o tri hodiny som opäť bežala do Padúzky po výsledky,“ dodala.
Všade vypĺňali rovnaký dotazník
Výsledok EKG a vyšetrenie krvného obrazu potom odniesla obvodnému lekárovi, špecialistovi, ale aj na chirurgické oddelenie anestéziológovi.
„V každej ambulancii som vypisovala rovnaký dotazník. Lekári si ho na stolíku pri počítači vypisovali ručne,“ konštatovala Barbora.
Dodala, že všetky údaje, ktoré doň vpisovali, pritom mala v karte. „Keďže poliklinika už roky chátra, mnohé ambulancie špecialistov sú roztrúsené po celom meste. Kým som ich všetky obehala, celkom som sa zapotila,“ povedala.
Kupovala obväzy a lieky podľa zoznamu
Neskôr ju pobavil dlhý zoznam so všetkým, čo si do nemocnice musí doniesť. „Pyžamo a toaletný papier už považujem za štandard. Obväzmi, náplasťami či liekmi ma ale prekvapil,“ konštatovala.
Dostavila sa na príjem a podpísala veľkú kopu papierov. Poučenia a zodpovednosti ju po druhej strane už prestali baviť a nedočítala ich. Myslela si, že v nemocnici ostane. „Mýlila som sa. Poslali ma domov s tým, aby som ráno prišla na zákrok. Zajímalo by ma, ako si to nemocnica s poisťovňou vyúčtovali,“ povedala.
Dodala, že lekári a sestra boli milí. No vypisovať si odkazy po lístkoch je podľa nej dnes už prežitok. „Žijeme predsa v informačnej dobe. To už nehovorím o prostredí, ktoré bolo síce čisté, ale mnohé časti nábytku si hádam ešte pamätali vojnu,“ opísala svoje pocity.
Pre mladých je to ako kondičný tréning
Konštatovala, že pacienti v nemocniciach často ležia s vážnymi ochoreniami a na ich uzdravenie určite vplýva aj prostredie.
Mladý človek to podľa nej môže pri troche optimizmu brať ako menší kondičný tréning. „No neviem si predstaviť starenku alebo starčeka z dediny, ako takúto byrokratickú tortúru absolvujú,“ povedala.
Odborné predoperačné vyšetrenia sú, podľa lekárky Márie dôležité. Slúžia hlavne na to, aby sa predišlo rizikám. Lekár tak môže objaviť skrytú chorobu. Narkóza a operačný zákrok je pre organizmus záťaž.
Obvodná odbremenila odborného lekára
Výmenné lístky sú zbytočná finančná, administratívna aj časová záťaž pre lekára aj pacienta. Na to slúži zdravotný záznam, tam by malo byť všetko.
Obvodný lekár napíše o probléme do karty. Špecialista opis nálezu nájde. Pokrokom ale podľa nej bude elektronizácia zdravotníctva. Odbúra sa veľa administratívy. „Verím že sa toho ešte dožijem,“ vyjadrila nádej.
Napriek tomu si myslí, že každé ochorenie by automaticky malo ísť cez obvodného lekára. Výnimkou sú podľa nej len vážne úrazy, psychiatrické, gynekologické či zubné problémy.
„Mala som nedávno pacientku s kožným problémom. Keď som si ju bližšie prezrela, problém som so svojimi skúsenosťami hravo diagnostikovala a vyriešila. Odborného lekára som tým odbremenila,“ dodala skúsená lekárka.
Hygienické potreby v nemocniciach kradnú
K problému sa vyjadrila aj hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Martina Lidinská. Povedala, že nemocnica, o ktorej je reč, nie je v ich zriaďovateľskej pôsobnosti. Ministerstvo spravuje len fakultné a univerzitné nemocnice.
„Čo sa týka toaletných potrieb, tie sú na oddeleniach v našich nemocniciach pre pacientov k dispozícii. Zamestnanci ich pravidelne dokladajú. Je však dôležité povedať, že často sa stáva, že zo sociálnych zariadení zmiznú ihneď po doložení,“ vysvetlila M. Lidinská.
Dodala, že výhodou je, ak má pacient počas hospitalizácie aj vlastné toaletné potreby.
„Čo sa týka obväzov, liekov, náplastí, či iného zdravotníckeho materiálu, v nemocniciach v správe ministerstva máme pre pacientov k dispozícii,“ spresnila.
Pokračovala, že bežne pacient dostáva lieky aj po ukončení hospitalizácie. Väčšinou ide o minimálne množstvo potrebné na maximálne tri dni. Pacient má tak dostatok času, aby mu ďalšie predpísal jeho lekár, či už všeobecný, alebo špecialista.
Prinesenie si vlastného zdravotníckeho a hygienického materiálu nesmie byť podmienkou na prijatie pacienta na hospitalizáciu.
Výmenné lístky majú pomôcť
Zdravotná starostlivosť pacientov by mala byť menežovaná hlavne všeobecnými lekármi.
Úlohou výmenných lístkov je optimálne nastaviť systém. Pacient príde k všeobecnému lekárovi, ten ho vyšetrí, opíše problém a odporučí ho k príslušnému špecialistovi. „Na výmenný lístok uvedie zhrnutie vyšetrenia, predpokladanú diagnózu a cieľ vyšetrenia u špecialistu,“ dodala hovorkyňa.
Doplnila, že k špecialistovi by po zavedení výmenných lístkov mal ísť len ten pacient, ktorý ho naozaj potrebuje. „Okrem toho výmenné lístky pomáhajú samotným pacientom lepšie sa orientovať v systéme, dostávajú presné odporúčania, k akému špecialistovi ísť,“ vysvetlila.
Výmenný lístok lekár špecialista nevyžaduje od chronických pacientov, ktorých pravidelne sleduje. Napríklad od diabetikov, pacientov trpiacich vysokým krvným tlakom, ale i iných.
Elektronické prepojenie všetkých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti je hlavným cieľom národného projektu Národný zdravotnícky informačný systém.
„Projekt je momentálne v štádiu obstarávania. Ukončený by mohol byť do konca roka budúceho, aby v zmysle legislatívy mohli služby eHealth fungovať od začiatku roka 2016,“ spomenula hovorkyňa.