facebook

Laná na Chopok ťahali chlapci z armády ako otroci

Výstavba lanovky na štít Nízkych Tatier bola v minulosti doslova otrockou prácou.

Lávku s pamätnou tabuľou namontovali pomocou žeriavu.(Zdroj: MAREK JURIŠ)

DEMÄNOVSKÁ DOLINA. V obci Demänovská Dolina odhalili pamätník Alojzovi Lutonskému.

Speleológ a priekopník turistiky v Liptove prišiel s myšlienkou založiť horskú obec, ale stál aj pri zrode prvej sedačkovej lanovky z Jasnej až na južnú stranu Chopka.

O Lutonskom aj napriek jeho aktívnemu životu ľudia v regióne veľa nevedia. Turizmu sa začal venovať ešte po boku liptovskej legendy Miloša Janošku. Vyhliadková lávka a pamätná tabuľa Alojzovi Lutonskému je podľa jeho dcéry Márie Setničkovej po rokoch akýmsi zadosťučinením.

„Otec síce pochádzal z Moravy, no jeho duša patrila Liptovu. Keď sem prvýkrát prišiel na školský výlet, už odtiaľto päty nevytiahol. Lenže potom prišiel rok 1939. Bolo to ťažké obdobie, otec sa rozhodoval, či odíde, alebo ostane. Nakoniec Liptov neopustil, ale v turizme pracovať nemohol. Jednoducho bol nepohodlný, nebol zo Slovenska,“ zaspomínala dcéra M. Setničková.

Oprášil dávnu myšlienku

Alojz Lutonský po skončení druhej svetovej vojny opäť pracoval v turizme, pre Riaditeľstvo cestovného ruchu v Bratislave a bol generálnym tajomníkom Klubu slovenských turistov a lyžiarov.

To mu umožnilo, že spoločne s ďalšími spolupracovníkmi mohol robiť všetky kroky pre rozvoj Demänovskej doliny.

„Preto oprášil myšlienku postaviť na Chopok lanovku, ktorú prvýkrát verejne vyslovil ešte v roku 1936 po tom, čo sa nápadom inšpiroval na cestách po alpských krajinách,“ spresnila M. Setničková.

Lutonský v rozhovore pre časopis Lanovky a vleky v roku 1980 uviedol: „Keď sme v roku 1935 s členmi tatranskej Horskej služby hľadali študenta Slavíka, ktorý zahynul na Ďumbieri a videli sme kvalitné lyžiarske terény, dospeli sme k záveru, že by bolo fajn mať lanovku aj v Liptove.“

Chýbali cesta a energie

Demänovská dolina nebola pre výstavbu lanovky vhodná len pre kvalitné lyžiarske terény s polročnou snehovou pokrývkou.

Dôležitú úlohu zohral aj prístup. Najvhodnejšia možnosť, ako sa dostať na hrebene Nízkych Tatier zo severu, existovala práve v Jasnej. Dôvodom bola aj cesta, ktorá viedla k Demänovským jaskyniam už od roku 1929.

„V tom čase kultivované prostredie sa končilo pri Jaskyni slobody. Ďalej chýbalo šesť kilometrov cesty na stavenisko bez energie a spojenia. Takže výstavbe dôverovali len lyžiari optimisti,“ povedal v rozhovore A. Lutonský.

Veľkolepé plány ale prerušila druhá svetová vojna. V tom čase začali Švajčiari v Alpách budovať sedačkové lanovky typu Rool.

Z Nového Ploštína Jasná

Po vojne doniesol Lutonský práve zo švajčiarskeho strediska Flims propagačný materiál o dvojsedačkách Rool. Jeho návrh na výstavbu Riaditeľstvo pre cestovný ruch schválilo 25. mája 1945.

Majitelia pozemkov, na ktorých mala nová lanovka stáť, si nárokovali, aby sa stredisko volalo Nový Ploštín. Neskôr však v súťaži, ktorú vypísalo Riaditeľstvo pre cestovný ruch, zvíťazil názov Jasná.

Súčasne s lanovkou dobudovali prístupovú cestu od Demänovskej jaskyne slobody po údolnú stanicu lanovky.

Štátny plánovací úrad v tom čase schválil aj prvý územný plán pre osadu Jasná. Prvý úsek lanovky Jasná - Luková spustili do prevádzky 23. októbra 1949. Postupne odovzdali do prevádzky ďalšie úseky. Posledný, Kosodrevina - Chopok, začal premávať 29. augusta 1957.

Laná ťahali ručne

Sedačková lanovka typu Von Roll, vyrobená vo švajčiarskej licencii, mala kapacitu 220 osôb za hodinu a odpojiteľný systém uchytenia sedačiek. To znamená, že tie pri dojazde do stanice spomalili, aby mohli lyžiari pohodlne vystúpiť. Pre porovnanie, dnešný funitel na Chopok má maximálnu prepravnú kapacitu 2480 osôb za hodinu.

M. Setničková dodala, že výstavba v minulosti bola doslova otrockou prácou. „Neexistovali takmer žiadne mechanizmy, laná na Chopok ťahali mladí chlapci z armády,“ spresnila.

Zaspomínala, že do Jasnej chodili lyžovať, keď lanovka ešte nebola hotová. „Na vrchol sme si museli vyšliapať po vlastných, potom sme sa spustili len raz a mali sme odlyžované,“ dodala.

Už začiatkom dvadsiateho storočia, po čiastočnom sprístupnení Demänovskej jaskyne slobody, bola ekologickým problémom doprava. Úzku cestu síce po vojne rozšírili, no problém to nevyriešilo. Lanovka Von Roll návštevnosť doliny ešte zvýšila.

Mal aj utopický plán

V tom čase plánovali aj výstavbu úzkorozchodnej elektrickej železničky, podobnej ako je vo Vysokých Tatrách. Projekt sa nakoniec neuskutočnil, pretože nemal podporu. Len málo ľudí verilo, že do doliny budú chodiť státisíce návštevníkov.

„Keby som mohol predbehnúť čas, zrealizoval by som utopický nápad. Budoval by som veľkokapacitnú lanovku. Premávala by z Liptovského Mikuláša po skalách doliny k Ľadovej jaskyni a Jaskyni slobody. Odtiaľ by som pokračoval až do Jasnej. Už keď sme chceli preklenúť Chopok zo severu na juh lanovkami, považovali sme to za nemožné. Nakoniec sme boli prví v Európe. Keby sa výstavba nekomplikovala, mohli sme byť prví na svete. Takže to, čo navrhujem dnes, nemusí byť v budúcnosti utópia či fantázia, ale realita,“ povedal Alojz Lutonský v rozhovore. Citát sa nachádza aj pri novom pamätníku v Jasnej.

Posledný úsek lanovky Von Rool vyradili z prevádzky 24. júla 1997 z technických dôvodov. Teda štyridsať rokov od spustenia jej posledného úseku z Kosodreviny na Chopok. Bolo to v čase, keď jej autor Alojz Lutonský ukončil svoju životnú púť.


  1. L. Ján sa lúči s jednotkou, Smrečanci a Žiar s ihriskom 562
  2. Tatran čaká náročný ročník 298
  3. Deblovky vyradili z OH 280
  4. T. Kučera: „Mrzí ma to...“ 180
  5. Slafkovský bol štvrtý 133
  6. Vo Východnej padlo 14 gólov 104
  7. Záchranári pomáhali 51-ročnej turistke aj pretekárovi 80
  8. Jasná chystá ďalšiu nádrž na umelé zasnežovanie 48
  9. Radnica chce skvalitňovať život obyvateľov pomocou nového združenia 36
  10. Pastportizácia miestnych komunikácií pomôže pri plánovaní opráv 34

Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

L. Ján sa lúči s jednotkou, Smrečanci a Žiar s ihriskom

V jednotke sa v nedeľu ešte dohrávalo.

Tatran čaká náročný ročník

V Liptovskom Mikuláši sa bude hrať v sezóne 2017/18 kvalitný futbal. S rozšírením druhej ligy prídu vyššie požiadavky vo všetkých smeroch.

Deblovky vyradili z OH

Medzinárodný olympijský výbor (MOV) rozhodol o tom, že kategória C2 muži nebude súčasťou programu.

T. Kučera: „Mrzí ma to...“

Minulý piatok rozhodol Medzinárodný olympijský výbor (MOV) o tom, že kategória C2 muži v programe olympijských hier končí.

Slafkovský bol štvrtý

V druhom kole svetového pohára sa mikulášskym lodiam príliš nedarilo. Do finále postúpil len Grigar a celkovo štvrtý Slafkovský.

Blízke regióny

Spoznávate ženy na fotografiách? Volajte políciu

Polícia v Banskej Bystrici vyšetruje prípad prečinu neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku, elektronických peňazí alebo inej platobnej karty.

Vodári nestíhali vyťahovať žumpy. Čo sa dialo?

Na verejnú kanalizačnú sieť sa najviac napájajú domácnosti v Zákamennom a Hruštíne, najmenej v Sihelnom. Žiadosti o pripojenie posielajú viacerí, rozkopávky zdržalo nepriaznivé počasie.

Akciovú spoločnosť mesto podporiť nemôže. Ani keď ide o hokej

Na rokovaní mestského zastupiteľstva v Martina padol návrh, aby mesto po skončení nútenej správy dofinancovalo šport a športové kluby. Poslanci ho neschválili.

Malí filmári z Oravy ukážu svoj film v Tokiu. Pozrite, o čom je

Najťažšie bolo vtesnať príbeh do piatich minút tak, aby divák aj bez slov pochopil pointu.

Strateného muža už vypátrali

Polícia už vypátrala Ľubomíra Repáňa. Našli ho v Martine.

Všetky správy

Sagan vracia milióny, ktoré doňho investovali. Jeho šéf je spokojný

Bývalý nemecký cyklista Ralph Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou. Aj vďaka Saganovi.

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou (príklady)

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia o 280 eur oproti poslednej ponuke Volkswagenu.

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

Šéf cyklistického zväzu: Priebeh pretekov elitnej kategórie ma zaskočil

Boli to najlepšie majstrovstvá v histórii spoločných šampionátov, a nielen spoločných, tvrdí Peter Privara.

Štrajk sa končí, odborári sa dohodli s Volkswagenom

Pracovať prestali zamestnanci firmy v utorok ráno. Štrajk dokopy trval šesť dní.

Kam vyraziť