facebook

Tréningom vicemajstra Slovenska Pavla Moravca sú preteky

Netradičnému športu na naše pomery sa venuje Pavel Moravec z Liptovského Mikuláša. Zúčastňuje sa na pretekoch cestných skútrov.

Pavel Moravec je spoluzakladateľom Scooter racing teamu – 50cm3.eu. V tíme sú jazdci z celého Slovenska.(Zdroj: ARCHÍV P. M.)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Pavel Moravec je spoluzakladateľom Scooter racing teamu – 50cm3.eu a vicemajstrom Slovenska v kategórii s objemom 50 centimetrov kubických Sport. Scooter racing team – 50cm3.eu je oproti ostatným tímom zaujímavý aj tým, že sú v ňom jazdci z celého Slovenska.

Pavel Moravec je v ňom držiteľom rekordu o najvzdialenejšieho účastníka, pretože na všetky preteky má najďalej. Ešte nikto ho neprekonal.

Získal ocenenie za úpravu svojho skútra

K skútrom sa dostal, keď si jeden vyhliadol v obchode. Tak veľmi sa mu zapáčil, že si ho kúpil, hoci ho všetci od toho odhovárali.

„Bol to čínsky skúter a, samozrejme, tak aj jazdil. Netrvalo dlho a začal som hľadať možnosti, čo s ním urobiť, aby jazdil podľa mojich predstáv,“ priblížil svoje začiatky, ktoré sa datujú približne pred desaťročie.

Zoznámil sa s ľuďmi s podobnými záujmami z celého Slovenska a začal sa venovať úpravám – skútrovému tuningu.

„Tak som si začal plniť svoje modelárske sny úpravou môjho skútra,“ povedal. Dodajme, že realizácia jeho snov bola úspešná, pretože za svoj projekt získal v rámci komunity Scooter - tuningu ocenenie Skúter roka 2008.

Na preteky si postavil skúter Gilera Ice

„Začiatkom roku 2009 ma oslovil kamarát Matej Ště- pánek zo Zvolena, že by potreboval do tímu na vytrvalostné preteky ďalšieho jazdca. Keďže som muž činu a bola to veľmi zaujímavá výzva, slovo dalo slovo a vytvorili sme tím Scooter racing team - 50cm3.eu. Tuningová mašina išla do kúta a postavili sme skútrik Piaggio Quartz do kategórie 50 centimetrov kubických – Street,“ vysvetlil P. Moravec. Piaggio Quartz bola malá rýchla nízkonákladová mašinka, na ktorej začal zbierať prvé skúsenosti.

„Pri mojej hmotnosti som popri mladých chlapcoch nemal v tejto triede moc šancí na úspech. Preto som po dvoch sezónach opäť vyhrnul rukávy a postavil nový závoďák Gileru Ice do kategórie 50 centimetrov kubických – Sport, na ktorom jazdím po úpravách dodnes,“ pripomenul.

Postupom času do tímu pribrali ďalších členov a jazdcov, ktorým poskytli zázemie a technickú podporu. V súčasnosti je v tíme Scooter racing team – 50cm3.eu šesť jazdcov.

„Keďže náš tím je celoslovenský a prakticky všetci členovia sú bývalí tuneri, máme veľa skúseností, ktoré si navzájom vymieňame. Matej Štěpánek je motorový inžinier, navrhuje nám a kreslí individuálne motorové súčiastky. Nechávame si ich zhotoviť a reálne ich používame.“

Mnohí ľudia nevedia, že takýto šport vôbec existuje. „V širokom okolí je to skutočne skôr exotický šport. Veľa ľudí z nášho regiónu o ňom ani netuší. Teda s výnimkou mojich susedov, keďže raz za čas potrebujem skúter naštartovať aj pred panelákom. Vtedy priam cítim nepríjemné pohľady z okien s myšlienkou, že čo ten šialenec dole na chodníku zasa vystrája,“ povedal s nadhľadom P. Moravec.

Vysvetlil, že prakticky všetky pretekárske spaľovacie motory sú veľmi hlučné a motor jeho skútra nie je výnimkou.

Kvalitný výstroj je nevyhnutný

Chceli sme, aby nám P. Moravec priblížil, kde a ako sa preteky cestných skútrov uskutočňujú. „Jazdia sa na otvorených motokárových tratiach, prípadne sa využívajú veľké asfaltové plochy pred obchodnými centrami. Okruh máva dĺžku približne od deväťsto do tisícdvesto metrov. Priemerná rýchlosť skútrov s objemom 50 centimetrov kubických je 65 kilometrov za hodinu, s objemom 70 centimetrov kubických asi 80 kilometrov za hodinu. Na dlhšej rovine skútre obidvoch kategórií bežne dosiahnu rýchlosť aj vyše 100 kilometrov za hodinu.“

Na Slovensku sú trate, kde je možné jazdiť regulérne súťaže, len v Dunajskej Strede a Trebaticiach. Ostatné súťaže bývajú na tratiach v Maďarsku a Českej republike.

„Pretekári majú oblečené motokombinézy a používajú rovnaké ochranné prvky, ako jazdci na pretekoch veľkých motoriek. Na skútroch, keďže majú malé a relatívne tenké kolesá, sa často padá, preto je kvalitný výstroj jazdca nevyhnutný,“ poznamenal.

Ázijčanom závidia divácku účasť

Zaujímalo nás, aký záujem majú o preteky cestných skútrov diváci.

„Veľmi veľký nie, hoci podľa mňa sú preteky atraktívnejšie ako napríklad motocross. Vďaka sociálnym sieťam máme kamarátov z Ázie, ktorí sa tomuto športu venujú a len v tichosti im závidíme. Na ich podujatia príde aj 5-tisíc divákov. Víťazi majú vysoké uznanie, preto aj záujem firiem a potenciálnych sponzorov je omnoho väčší. Nemusím ani hovoriť, že u nás získať sponzora z okolia je takmer nemožné. Ale dnes získať podporu v hocijakom športe je veľmi zložité,“ vyjadril sa.

Slováci patria medzi špičku

Napriek tomu patria slovenskí jazdci medzi špičku v okolitých krajinách. Jazdci tímu Scooter racing team – 50cm3.eu majú na svojom konte niekoľko pódiových umiestnení.

„Náš najtalentovanejší jazdec Lukáš Há je majstrom aj vicemajstrom Slovenska v kategórii 50cm3 Street, vicemajstrom Slovenska v kategórii 50cm3 Sport. Tento rok po prestupe do kategórie 70 cm3 vybojoval krásne 2. miesto, a teda sa stal vicemajstrom republiky,“ vymenoval úspechy svojho športového kolegu P. Moravec.

On sám získal niekoľko pódiových umiestnení a celkovo skončil ako vicemajster Slovenskej republiky v kategórii 50cm3 Sport. „Pre mňa je veľkým úspechom, že aj napriek zdravotným problémom som dokázal vytrápiť mojich súperov. Nepatrím už medzi naj-mladších a v Liptove neexistuje žiadne miesto, kde by som mohol plnohodnotne trénovať. Mojím tréningom boli vlastne preteky,“ priznal tridsaťsedemročný pretekár.

Ako sa darí popri práci vo svojej firme, partnerke a dvoch malých deťoch stíhať aj šport, ktorému treba venovať čas nielen počas pretekov, ale aj pri príprave skútra? „Môj deň trvá dvadsaťšesť hodín. Neustále niečo robím a málo spím,“ uzavrel s úsmevom Pavel Moravec.

Preteky cestných skútrov

Na Slovensku sa jazdia od roku 2004, ale štatút medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky (MMSR) získali v roku 2011, keď si šampionát zobrala pod krídla Slovenská motocyklová federácia (SMF). Počas toho obdobia sa jazdilo mnoho rôznych kategórií, napríklad vytrvalostné preteky Endurance, preteky na rovnakých skútroch (Keeway Cup), preteky na skútroch s obmedzovačom výkonu (Skúter 50cm3 Street) a dokonca aj terénne preteky na upravenej motokrosovej trati.

Od roku 2011 sú v rámci medzinárodných pravidiel stanovené kategórie:

Skúter 50 cm3 Sport. V podstate ide o skútre, ktoré nemajú zásadné obmedzenie v úpravách s tým, že je nutné dodržať objem 50 cm3.

Skúter 70 cm3. V tejto triede sa jazdí už na výkonnejších strojoch a platia náročnejšie pravidlá. Táto kategória sa jazdí v podstate na celom svete. Organizátori sa snažia zjednotiť technické pravidlá v rámci medzinárodných šampionátov, preto sú tieto stroje vyrovnané výkonmi a súboje medzi jazdcami veľmi atraktívne. Je to asi najviac sledovaná a porovnávaná kategória.

Skúter Open. Táto trieda je akousi kráľovskou disciplínou medzi skútrami. Pretekárske stroje nemajú zásadné obmedzenia v objeme a výkone. V medzinárodnom meradle však v každej krajine platia trochu iné pravidlá. V tejto disciplíne štartujú napríklad aj skútre s obsahom 500 centimetrov kubických.


Riešime za Vás

Šetrenie vody
Liptovský Mikuláš

Šetrenie vody

V riešení
Policajná hliadka hrala v službe futbal.
Liptovský Mikuláš

Policajná hliadka hrala v službe futbal

Vyriešené
Pridaj svoj podnet

Najčítanejšie správy

Mikuláš

Historický úspech žiakov Tatrana

MFK Tatran Liptovský Mikuláš dosiahol zásluhou malých žiakov ďalší veľký úspech.

Vo Východnej padlo 14 gólov

Pred posledným kolom bolo v druhej najvyššej oblastnej súťaži všetko jasné.

L. Ján sa lúči s jednotkou, Smrečanci a Žiar s ihriskom

V jednotke sa v nedeľu ešte dohrávalo.

V Jasnej obnovili tradíciu

Po dvoch rokoch prestávky sa v sobotu uskutočnilo 15. pokračovanie Behu na Chopok. Organizátori posunuli štart, no trať bola okrem toho identická ako v minulosti.

Hrádocania do dvojky zatiaľ nechcú

Futbalisti ŠKM Liptovský Hrádok v skupine stred tretej najvyššej súťaže nenašli rovnocenného súpera. Triumfovali s 25-bodovým náskokom pred rezervou fortunaligovej Podbrezovej, no k Belej II. liga nezavíta.

Blízke regióny

Nezvestnú Zdenku stále nenašli

Viac ako sto profesionálov a dobrovoľníkov opäť prehľadávalo rieku, brehy, ale aj okolie dediny.

Na svet prišli ďalší malinkí Oravci

Nech sa im v živote darí, nech sú rodičom na radosť a svetu na osoh.

Lipovecké jazierka lákajú plavcov, no ľudia tam vraj nemajú čo hľadať

Vodné plochy pri Lipovci by mnohí aktivisti radi videli ako rekreačnú oblasť. Od firmy, ktorá tam ťaží štrk požadujú, aby upravovala brehy pre lepší prístup ľudí. Spoločnosť tvrdí, že by ich to ale stálo peniaze navyše a ľudia pri jazierkach, kde sa pracuje, nemajú čo hľadať.

Spoznávate ženy na fotografiách? Volajte políciu

Polícia v Banskej Bystrici vyšetruje prípad prečinu neoprávneného vyrobenia a používania platobného prostriedku, elektronických peňazí alebo inej platobnej karty.

Národný poklad Slovenska rozkradli, chýba v ňom zlato

​​​​​​​Matica slovenská sa rozhodla urobiť inventúru roky zapečatenej bezpečnostnej skrinky Národného pokladu. Prišla na mnoho nezrovnalostí. Národ vraj prišiel o 870-tisíc eur.

Všetky správy

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, zverejnila ju aj Penta či Brhel

V protischránkovom registri majú Brhel, Fiľo, Haščák či Široký zapísané prvé firmy.

Tréner mladých Talianov: Hapala by mali za tie reči potrestať

Taliansky tréner reagoval na slová Pavla Hapala.

Sagan vracia milióny, ktoré doňho investovali. Jeho šéf je spokojný

Bývalý nemecký cyklista Ralph Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou. Aj vďaka Saganovi.

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Kam vyraziť